ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΜΑΡΙΑ ΜΟΝΤΕΣΣΟΡΙ, ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ.

Η Μαρία Μοντεσσόρι (Maria Montessori) με καταγωγή την γειτονική Ιταλία, ήταν από τις πρώτες γυναίκες που αποφοίτησαν από την Ιατρική σχολή. Μετέπειτα σπούδασε παιδαγωγικά, φιλοσοφία και ψυχολογία.

Η τεράστια αγάπη όμως που έτρεφε για τα παιδιά την οδήγησε στο να αφοσιωθεί σε αυτά. Αρχικά έφτιαξε τα λεγόμενα «σπίτια του παιδιού» όπου παρείχε εκπαίδευση σε παιδιά οικογενειών με χαμηλό εισόδημα στη Ρώμη.

Αυτό που έκανε την μέθοδο της Μοντεσσόρι μοναδική ήταν το γεγονός πως έβαζε στο επίκεντρο της μάθησης τον μαθητή. Δηλαδή ανάλογα με το επίπεδο του μαθητή προσαρμοζόταν και ο εκπαιδευτικός.

Ενθάρρυνε τα παιδιά να συνεργάζονται με τα υπόλοιπα για να κατακτήσουν τους στόχους τους. Επίσης, ήταν υποστηρικτική στα παιδιά στο να παίρνουν πρωτοβουλίες και να επιλέγουν τα ίδια ποιο αντικείμενο τους αρέσει να μάθουν.

Δούλευε με το κάθε παιδί ξεχωριστά με εξατομικευμένη διδασκαλία ανάλογα με τις δυνατότητες του. Τα παιδιά δεν περιορίζονταν στα θρανία αλλά κυκλοφορούσαν ελεύθερα στην αίθουσα και επέλεγαν μόνα τους με ποια δραστηριότητα να ασχοληθούν.

Η βάση της διδασκαλίας της Μοντεσσόρι είναι η εμπιστοσύνη που πρέπει να δείχνουμε στο παιδί και ο σεβασμός στις ικανότητες του κάθε παιδιού ώστε να αναπτυχθεί από μόνο του.

Δίδασκε πως αυτό που χρειάζονται όλα τα παιδιά για να γίνουν θετικοί πολίτες στην κοινωνία είναι η ΑΓΑΠΗ και μόνο. Επίσης, κατά την Μοντεσσόρι οφείλουμε να σεβόμαστε την ανάγκη για προσωπική ελευθερία των παιδιών όπως τον ρυθμό αλλά και τα ενδιαφέροντα τους.

Έφτιαξε μόνη της παιδαγωγικό υλικό με σκοπό να βοηθήσει τα παιδιά σε όλων των ειδών τα μαθήματα. Δημιούργησε οπτικοακουστικό υλικό για να κερδίσει τους μαθητές με μαθησιακά προβλήματα και όχι μόνο.

Η μέθοδός της είχε τέτοια επιτυχία ούτως ώστε εντάχθηκαν να παρακολουθούν κανονικά στην τάξη και οι μαθητές με χαμηλό δείκτη νοημοσύνης.

Η Μοντεσσόρι ίδρυσε σχολές σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο όπου το προσωπικό εκπαιδεύονταν στο παιδαγωγικό υλικό της .

Θα ήθελα να προσθέσω πως στην μέθοδο Μοντεσσόρι τα παιδιά διδάσκονταν πώς να φροντίσουν τον εαυτό τους, τα ζώα, τα φυτά, πώς να μιλούν σε διάφορες συνθήκες π.χ. σε κάποιον μεγαλύτερό τους. Μάθαιναν για το περιβάλλον και γενικότερα εκπαιδεύονταν για το πώς να ανταποκριθούν στην καθημερινότητα.

Κλείνοντας θα αναφέρω ένα απόφθεγμα της « Πάντα να συμπεριφέρεστε στο παιδί χρησιμοποιώντας τους καλύτερους τρόπους σας και να του προσφέρετε τον καλύτερο εαυτό σας».

Χρύσα Γελαδάρη

Χρύσα Γελαδάρη

Καθηγήτρια Ξένων Γλωσσών, Πτυχιούχος ΑΠΘ, Εξειδικευμένη σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.